Polisvåld - allt vanligare

Artikel från GT 2a April
ANMÄLDE POLISöVERGREPP. "Jag förstod ingenting. Det var som att hamna i en mardröm", säger Mats Hansson. Sedan i tisdags får han inte längre köra sin handikappanpassade bil och kommer därmed ingenstans. Foto: Anna Bergkvist

Kallades svin och knarkare

GÖTEBORG. Trafikskadade Mats Hansson, 44, var på väg till sjukgymnasten när han prejades av en polisbil. Med påståenden om att han kört mot rött och var narkotikapåverkad slets han ut ur bilen och tvingades in i en polisbuss för provtagning. - Jag har aldrig känt mig så kränkt, säger han.
Händelsen i tisdags förmiddag anmäldes direkt. Sedan har ärendet behandlats blixtsnabbt. Sedan i torsdags ligger det på chefsåklagare Per Linds bord vid riksenheten för polismål.

- Nu ska jag besluta om förundersökning om brott ska inledas, säger han till GT.

Sjukpensionär efter olyckan

Mats Hansson råkade ut för en mycket allvarlig mc-olycka 2001 med en rad svåra frakturer. I dag är han sjukpensionär, går hjälpligt med kryckor och har värk dygnet runt. Hälsan kräver besök hos sjukgymnast flera gånger i veckan.
Polisingripandet skedde strax efter korsningen Övre Husargatan/Vasagatan i Göteborg. Mats Hansson körde mot gult ljus. Bakom honom låg en polisbuss från citypolisen. Polisen tvingade in Mats Hansson och hans Mercedes till vägkanten. En polis beordrade honom att kliva ur.
- Jag frågade varför och fick svaret att det ska jag skita i. Jag bad då att få ta mina kryckor som låg på sätet intill.
Enligt Mats Hansson vägrades han detta. I stället slets han brutalt ur bilen och trycktes upp mot bussen, armarna vreds uppåt-bakåt i klassiskt polisgrepp.

Knäades på helprotesen

Dessutom ska en av poliserna ha satt ett knä i knävecket där han har en helprotes inopererad.
- Jag skrek av smärta, snälla, snälla sluta...!
Polispatrullen hävdade att Mats Hansson kört mot rött och var narkotikapåverkad, satte honom i bussen och körde honom till provtagningsenheten vid gasklockan.

Provtagningen visade inget

Mats Hansson säger att färden skedde under former som knappt låter sig beskrivas. Han hävdar att han hånades och kallades för både idiot, svin och knarkare och att han skulle "lobbas" i åtta timmar.
Mats Hansson ifrågasatte och försökt hålla sig lugn.
- Jag körde helt lagligt, hade bältet på mig och var snyggt klädd, säger han. Jag ser verkligen inte ut som en pundare.
Provtagningen hos polisen visade ingenting.
- Då fick jag blåsa i en alkometer, men den visade heller inget.
Polismännen vidhöll dock att Mats Hansson kört mot rött och skjutsade honom tillbaka till Rosenlundsområdet där någon parkerat hans bil. Under färden ville han ringa sin advokat, men nekades, satte på mobilens bandspelare, men blev upptäckt och fråntagen telefonen.
- När jag fick den tillbaka var minnet raderat. Hela kontaktboken var borta.

Blev av med körkortet

Dessutom blev han av med körkortet.
Mats Hansson vill att poliserna åtalas för tjänstefel och tänker begära skadestånd. Men han är pessimistisk.
- Jag är säker på att utredningen läggs ner, säger han.
Advokaten Ann Bark, som biträtt Mats Hansson vid trafikolyckan, är kontaktad.
- Han skulle aldrig ha ringt mig om inte detta var sant, säger hon. Polisen får inte bete sig så här. Det inger inget förtroende hos allmänheten.
Thomas Tengskog, polisenhetschef för Göteborg city, har lyssnat till Mats Hanssons anklagelser, men vill inte värdera dem.
- Det var jag som såg till att en anmälan upprättades, säger han. Nu kan jag inte lägga mig i.


 

Själv väntar jag på rättegång i sommar av anledningen Våld mot tjänsteman.

Jag försökte inte göra någonting mot någon polis, jag försökte ta mig från platsen men blev pepparsprayad och slagen ett 15-tal gånger av deras batonger. Nu yrkar ena polisen på ca 20 000 kr i skadestånd.

Efter att jag fått stryk!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0